Bryllup i Yosemite

San Francisco var en spennende by med alle sine flotte og kjekke attraksjoner, men her som alle andre plasser var der en skyggeside. Du kunne faktisk ikke ferdes mange metrene før du møtte på en uteligger og/eller rusmisbruker. De var over alt hvor vi gikk😔Og da mener jeg OVER ALT! Jeg har aldri i mitt liv sett så mange triste skjebner samlet på en plass.😔

Dag tre her i San Francisco og siste morgenen på hotellet våknet jeg 04:30 å fikk overhodet ikke sove lengre, jeg kledde likesågodt på meg og gikk ned i resepsjonen i håp om en kopp kaffe. Det var lite kaffe og hente så tidlig, men så kom jeg på at ett kvartal bortenfor var der en Starbucks.

Ikke nok med at jeg traff på fire uteliggere på den korte turen bort, men det synet som møtte meg inne på Starbucks var bare helt utrolig. Det var meg, en ung jente som ekspederte og syv uteliggere der inne!😱 En av de lå faktisk å sov på to stoler. Det er det snåleste synet jeg har sett på lenge.

Jeg sto og ventet på tur mens damen foran meg lette febrilsk etter de siste centene for å kunne betale for kaffen hun hadde bestilt. Vi som hadde trasket i byen i hele to dager hadde enda ikke gitt en eneste cent til noen av tiggerne, men nå når jeg sto her en tidlig morgen kun omgitt av triste skjebner måtte jeg bare. Jeg dro frem $4 og betalte for kaffen til damen samtidig som jeg bestilte meg seks kaffe. Jeg tok med meg brettet med kaffekoppene og tusslet bortover kvartelet til hotellet igjen. To kopper til ett par som satt og varmet seg under ett teppe, en kopp til han som lå og sov og hver sin til kameratene som satt på en trapp med hver sin nål i armen.

Han ene var helt bortreist i rusens land mens han andre var fremdeles til sted, og de øynene og forsiktige smilet jeg fikk da jeg spurte om han ville ha en kopp kaffe var priceless❤️ Jeg ble så utrolig grepet av det blikket at det hele ente med at jeg satt med tårer i øynene og nippet til kaffen i resepsjonen mens hjernen gikk på travelt. Jeg måtte gjøre noe mer!

Som sagt som gjort. Klokken var nå blitt 07:00 og butikkene hadde åpnet, men det eneste jeg fikk tak i var noen muffins. Så med en pose muffins tusslet jeg rundt i gatene og delte ut i øst og vest. Tror det er noe av det mest givende og meningsfulle jeg har gjort på lenge😍 Personlig synes jeg det er bedre å gi mat enn penger, men det er jo ikke alltid de som får maten spiser den…..😉 Da jeg sto i ett av veikryssene så jeg en av de jeg hadde gitt en muffins til stå og deale med muffinsen.😳 Ett ungt par som lå i hver sin sovepose fikk muffinsen mens han fikk i innbytte en liten pose med noe som vertfall ikke inneholdt mat….😩😂

Vi tok likså godt frokosten på samme kafè som dagen før. Ikke nødvendigvis for maten, men for disse himmelsk gode pannekakene fylt med nugatti og jordbær….. 😊😋

Nå ser det ut som Siggen også mesker seg med pannekake, så før han arresterer meg må jeg innrømme at dette er mine “synder”😬 han skulle bare smake litt😂 Han syns faktisk ikke det er så godt med den slagt søtsaker 😳 Smågodt i løsvekt er mer hans greie😂

Etter frokosten dro mannfolkene avgårde for å hente leiebil. Buss, trikk og cabelvogn skulle nå byttes ut med leiebil for nå skulle vi til fjells, nærmere bestemt Yosemite Nasjonalpark. Men før vi kunne starte ferden sto kjøring ned kjente Lombard Streeet på “to do” listen til Nicholas.

Farvel San Francisco og hallo nydelige Napa Valley❤️ Husker enda gleden av å streame norsk tv og radio for første gang etter at vi flyttet bort hit, gleden det var å få være litt “norsk” igjen. Litt samme følelse fikk jeg her i Napa Valley når du endelig fikk litt fjell rundt deg😍 Ikke alltid så mye som skal til for å føle oppriktig glede😂

Å besøke en vingård sto ikke på listen til Nicholas, men når du kjører forbi den ene etter den andre måtte vi bare stoppe på en av dem😍

At det ble den flotte Sebastiani vingården var helt tilfeldig.😍

Det som derimot sto på Nicholas “to do” liste var en tur innom restauranten the girl and the fig. Himmel og hav for en nydelig mat😇 Skulle noen av dere være så heldige å ta turen gjennom Sonoma, MÅ dere bare innom her å nyte ett herrens måltid😋 Jeg gikk for soft shell krabbe til forrett og erterrisotto med pancetta. M m m!! Veldig rart å spise krabbe med skall og alt, men fytti grisen så utrolig godt!😍 Det som ikke var så bra var at det var knøtt umulig å få plass til en dessert😫😂

Med en ikke planlagt tur innom Sebastiani og en litt lengre lunsj enn planlagt, begynte vi nå å få litt dårlig tid. Men så var det den listen da, dermed så ble det en rask tur innom Jelly Belly fabrikken👍

Syntes det var litt ironisk at området de hadde satt opp 100 vindmøller heter Birds Landing……😳😂

Endelig fremme i Yosemite Nasjonal park. Nesten ett par timer senere enn planlagt begynte oppstigningen langs fjellene. Opp til der bryllupet skulle holdes og vi skulle bo de neste to dagene. Dette var IKKE veier for de som sliter med høydeskrekk vertfall!! Nydelige fjellrekker men ingen gjerder på utsiden av veien!!😱 Og når da sjåføren (unnskyld Nicholas😔) kjørte alt for fort samtidig som han hadde det mer travelt med å se på den storslåtte naturen enn å se på veien…… Jeg måtte faktisk ta frem den strenge Kjersti tonen å be han om å kjøre “skikkelig”😂😂😂

Nesten alle bryllups gjestene hadde leid seg hytter inne i selve parkområdet, mens vi hadde valgt å ligge på hotellet Tenaya som lå ca. 10 min fra innkjørselen til parken og 20 min fra hyttene hvor gjestene og bryllupet skulle være. Vi skulle egentlig møtes til felles middag på bryllupshytten denne kvelden, men siden vi var nesten to timer etter skjema valgte vi bare å bli igjen på hotellet mens Nicholas og Sara tok bilen til bryllupshytten hvor de også skulle bo på. Tror de var 3-4 par som skulle bo på denne hytten.

Mange ganger føler jeg at jeg gjentar meg selv, men igjen må jeg bare si OMG!!! for ett nydelig hotell❤️ Faktisk veldig glad for at vi ble igjen på hotellet, bare så synd at vi ikke skulle være der mer enn to netter😔

Vi koste oss med nydelig mat på restauranten før vi gikk utendørs og avslutten dagen med bålkos og en liten drøs med ett koselig engelsk par.

#sanfrancisco #uteliggere #frokostpannekaker #lombardstreet #sonoma #napa #thegirlandthefig #sabastiani #jellybelly #birdslanding #vindmøller #yosemite #tenayahotell #bryllup